Inklusion i praksis

Specialklassebørn i trivsel og udvikling som forudsætning for inklusion og optimeret læring

Konceptet er et tilbud til skoler med specialklassebørn og andre børn i vanskeligheder.

 

Bog - Bag symptomerne - Martine smiler let

 

Med baggrund i det gennemførte interventionsprojekt på Lindevangskolen, Frederiksberg, i 2011 har vi udviklet et koncept for intervention og inklusion på skoleområdet.

Vi tager udgangspunkt i, at når børn har det svært, må vi finde årsagerne i et bio-psyko-socialt perspektiv; Det vil sige, at vi både skal have fokus på børnenes biologiske/fysiologiske og føleseslmæssige tilstand samt deres relationelle forhold. Læs evt. mere om det teoretiske fundament sidst i dokumentet RC-interventionskoncept

Når vi interesserer os i dybden for et barn, der har det svært, finder vi ofte flere af følgende årsager:

En fejlstimuleret sansemotorik, en manglende kropsfornemmelse, et svækket samsyn samt følelsesmæssige belastninger fra traumatiske oplevelser og/eller nære relationelle forhold, der ikke er optimalt støttende.

Med denne komplekse tilgang og forståelse følger naturligt en helhedsorienteret indsats.

Får barnet forståelse/kærlighed/omsorg/rummelighed/indlevelse/nærvær og sansemotorisk stimulering, samt mulighed for følelsesbearbejdning via kreative processer, vil det udvikle sig. Barnet vil med den indsats producere flere antistresshormoner (eller velværehormoner) som bl.a. oxytocin, og der vil skabes nye forbindelser i hjernen, som øger trivsel, udvikling og indlæring. Det bliver en positiv, udviklende spiral.

 

MålgruppeSpecialklasser + elever i andre klasser, som måtte have behov.

 

Læs mere her

Download folder her

 

Citat fra Anders Dinsens blog 28.05.13 som kommentar til filmen “Jeg hader ADHD”:

“(…) Og jeg er glad for at der findes professionelle, der deler ud af deres viden til skoler og institutioner. Det er rigtig vigtigt når man driver skole med børn med særlige behov, at man henter viden udefra – og bliver ved med det. Kun gennem egen udvikling kan man som lærer og pædagog få sine børn i udvikling.

Jeg er også rigtig glad for at man gennem projektet hjælper lærerne til at flytte deres fokus fra diagnoserne (og deres aversion mod dem) og støtter dem i at arbejde med det unikke barn. Alle børn har egen identitet og historie (…).

Så tak for det”.