Foredrag: INKLUSION SOM VIRKER I PRAKSIS

Kender du det skolebarn, der er uroligt, ukoncentreret, forstyrrende og meget signalstærkt?

Det barn, der tænder helt af, når noget er svært, afledes med det samme når en fugl flyver forbi vinduet, har en dinosaurus med i skoletasken i stedet for sin danskbog, kommer ind fra frikvarteret i vådt tøj og skal på toilettet hele tiden eller i sidste øjeblik?

Arbejder du med børn i indskoling og på mellemtrin, og er du i din hverdag fortvivlet over børn, som ikke kan sidde stille og koncentrere sig, ikke kan tolke de andre børns signaler og ikke kan styre impulserne?

Så kan du på denne aften få nye muligheder for at afhjælpe årsagerne til børnenes udfordringer, så de får en indre ro og dermed helt nye forudsætninger for kognitiv udvikling.

 

Virker indsatsen fra PPR og børnepsykiatrien ikke optimalt?

I hverdagens skolepraksis er eneste mulighed ofte at gå gennem PPR og måske videre til børnepsykiatrien, hvor der næsten altid stilles en diagnose. Tilbuddet vil da typisk være medicin, og måske kan diagnosen give nogle støttetimer.

Men barnet har det stadig svært, og årsagerne til dets udfordringer er ikke blevet afklaret og afhjulpet.

 

Hjernen kan påvirkes positivt med sansestimulering, mindfulness, følelsesbearbejdning og indlevelse

Når du har indblik i det enkelte barns hjerne- og følelsesmæssige forudsætninger, har du nøglen til inklusion i praksis og hermed til det enkelte barns og hele klassens gode trivsel.

Du får en introduktion til de mekanismer, der ligger bag børns neurologiske og følelsesmæssige udfordrin-ger. Og ikke mindst løfter vi sløret for de helt konkrete værktøjer, der kan skabe ro, trivsel, glæde og udvikling. Metoderne er ikke alene rettet mod det enkelte barn, men i lige så høj grad mod de fælles rammer. Alle børn i klassen profiterer af dem.

 

Aftenens temaer:

  • Vellykket inklusion er baseret på helhed i både indsigt og indsats
  • Neuropædagogik i praksis med fokus på samspil, sanser og mindfulness
  • Kreative processer for følelsesforløsning hos børnene. Svære følelser binder negativ energi
  • Hvordan passer du på dig selv og opbygger dine egne ressourcer?
  • Forventninger til og fra forældrene og det gode forældresamarbejde
  • Interne samarbejdsrelationer

Metoderne er afprøvet, og den overbevisende effekt er dokumenteret

Vi har meget overbevisende resultater med vores metoder, og de er dokumenteret i et interventionsprojekt i to specialklasser. Projektet lå til grund for TV-dokumentaren “Jeg hader ADHD”, som TV2 viste første gang i 2013. Læs alt om projektet her

                                                               

Oplægsholdere:

 

 

Psykoterapeut, børneterapeut Birgit Boye Friis.

Specialkonsulent, forfatter, voksenunderviser Jonna Jepsen.

 

Begge undervisere har over 20 års erfaring med arbejdet med børn og unge og næsten lige så mange års erfaring med undervisning.

 

Foredrag i PS Videnscenter, Højvang 5, 4300 Holbæk


Torsdag den 08.06.2017, kl. 19-21.

Tilmeld dig her inden den 04.06.2017.

Pris: kr. 50/person.

 

           

 

Lukket for kommentarer.